not fully baked
Διάβασα αυτό το ποστ του Simon Reynolds, και πραγματικά αδυνατώ να κατανοήσω σε τι βαθμό έχει φτάσει η μανία των Βρετανών να βάζουν ταμπέλα σε κάθε νέο μουσικό είδος που δεν έχει ήδη ταυτοποιηθεί. Μοιάζει με την μεθοδολογία που χρησιμοποιεί ένας εντομολόγος για να κατατάξει το νέο σκαθάρι που έφερε απ’τη Γουινέα στο σκονισμένο σακίδιό του- χωρίς την αγάπη της επιστήμης όμως.
Στο άρθρό του ο Reynolds βαπτίζει το postdubstep/postgrime (όπως ο ίδιος το αναφέρει) σκηνικό, ως nu-IDM. Μετά τους νεολογισμούς τύπου chiptune, φτάσαμε στο άλλο άκρο. Με δυο λόγια, χαρακτηρίζει αυτή τη μουσική ως new intelligent dance music. Intelligent dance music δηλαδή το grime και το dubstep, τα οποίο ουσιαστικά ξεπήδησαν από φόρμες καθαρά χορευτικές, που δεν αγνόησαν ποτέ την dance διάσταση (σε αντίθεση με το IDM, ακόμα και με την “nerdy” πλευρά του, όπως αναφέρει τον Kid606 για παράδειγμα). Όχι ότι δεν έχει μια «εγκεφαλική» πλευρά αυτή η μουσική, αλλά ο παραλληλισμός της (τότε) Rephlex με την Hyperdub, και με ενδιάμεσο κρίκο αυτών των 2 την Planet Mu, μοιάζει τελείως άστοχος.
Λες και δεν μπορεί ένα νέο είδος να μην έχει ταμπέλα, να μην πατάει απαραίτητα σε ένα συγκεκριμένο genre του παρελθόντος. Ακούω το ‘3 EPs’ του Shackleton, και έχω την περιέργεια να δω πώς θα προσπαθήσουν να κατηγοριοποιήσουν αυτόν τον ήχο τα βρετανικά μέσα (γιατί οι Αμερικανοί ή οι Ολλανδοί ή οι Γερμανοί ποσώς ενδιαφέρονται). Απορίας άξιο, σε μια εποχή που κυκλοφορεί τόσο ενδιαφέρουσα νέα μουσική, και τέτοια ροή πληροφορίας, να λειτουργούμε με κανόνες του 1988. Άντε γιατί θα αμολήσω τα σκυλιά..
[pic]: Francis Clalin or Clatin or Clayton: Woman who disguised herself as a man and fought in the Civil War, found out only after being wounded.
Apparently she could spit, swear and drink as well as any other soldier
8 Comments:
hehe IDM einai kai i lady gaga, gia dubstep den 8a ferw apopsi afou eimai kapou demi, akougontas orismena dubstep kai aporiptontas polla afou tin pliopsifia tin brisko aniari epanalambanomeni kai dixos logo an exw akousi ena na akousw kai ta alla.
I planet mu tou paradina distixos ta teleytea xronia me apagoiteyei
cheers man
Είναι απλό: Η Βρετανία έχει (είχε;) εβδομαδιαία μουσικά περιοδικά. Περιοδικά που ασχολούνται αποκλειστικά με ένα σχετικά περιορισμένο κομμάτι του μουσικού φάσματος. Διαθέτει και το κοινό που τα συντηρεί. Αυτό, νομίζω, τα λέει όλα για την αναγκαιότητα της γρήγορης κατηγοριοποίησης.
το intelligent dance music ειναι ουτως η αλλως ηλιθιος ορος, οποτε ας μη το κοιταμε συγκριτικα...
παντως νομιζω οτι αυτο που κανει ο reynolds ειναι να αποκαταστησει ενα μερος αυτης ακριβως την "αδικιας".
μιλαει για αντικειμενικα "intelligent" "dance" "music" και οχι για τη μουσικολογικη συνεχεια αυτου που καποιοι ονομασαν πριν χρονια idm.
IDM, with most, if not all, of the blindspots removed. IDM, if it actually was serious about the "dance" bit of Intelligent Dance Music. IDM, hip (acutely hip) to where the real energy centers are. IDM, with none of the parody-it snark/goofiness of drill'n'bass/squarepusher/kid606 (if anything, gone the other way and a wee bit too earnest and reverent)
επισης στο resident advisor ειχα διαβασει πριν πολυ καιρο ενα εξισου ενδιαφερον σχολιο, που παρομοιαζε το "dubstep" με το idm χρησιμοποιωντας την φραση dubstep is the idm of the facebook (η web2.0) generation...
αν το δουμε απ'τη πλευρα του κοινου δεν εχει και πολυ αδικο αυτος που το εγραψε..γιατι δε νομιζω οι 20ρηδες του 1995 15χρονια μετα να ειναι μαζεμενοι ολοι μαζι στο MIT να λυνουν εξισωσεις...
anyway οι ταμπελες με ενδιαφερουν μονο στο βαθμο που με βοηθουν να συννενοουμαι απο κει περα κουβεντα να γινεται...αισθητικα δε μ'αρεσει παντως αυτος ο ορος...
nuum.org
εχει ολα τα nu-idm!...
IDM pote den me xalase san oros kai pote den to ida san e3ipno idos kai ta alla brainless. apla to 8eoro san tag tou mi xoreutikou alla tou ka8ome akouo katanow xoreuw kirios me to mualo kai to brisko petyximeno san tag.
to zitima einai oti dixnei na sinexizi na prosbalei akoma atoma pou to pernoun stin kiriole3ia kai sta sobara kai apla den to blepoun san musiki forma opos kai 8aprepe.
John,
Το dubstep υποθέτω ήταν ένα παράδειγμα. Κι εγώ πιστεύω πως υπάρχει πολλή σαβούρα- αλλά σε ποιο είδος δεν υπάρχει; Η Planet Mu, όπως κι η Warp, έχουν δυστυχώς αλλάξει προς το χειρότερο. Έχουν αλλάξει το προφίλ τους, μαζεύοντας ονόματα που όχι μόνο δεν ταιριάζουν στον ήχο που είχαν φτιάξει, αλλά δεν αποτελούν καν συνέχεια αυτού. Ο σκοπός, φυσικά, είναι καθαρά εμπορικός. Το IDM είναι χαζός όρος, το έχω ξαναγράψει σ’αυτό το μπλογκ, δες και παρακάτω σ’αυτό το comment. Don’t get me started on Lady Gaga..
kukuzelis,
Αυτό έχει μια αλήθεια- όμως δεν αποτυπώνει όλη τη σημερινή εικόνα. Πλέον τα εβδομαδιαία έντυπα της Βρετανίας δεν έχουν καμία ισχύ. Ποιος διαβάζει πια το ΝΜΕ; Το Melody Maker δεν υπάρχει, όπως και το Select που συντηρούσε μια indie κοινότητα μαζί με τα προαναφερθέντα. Πλέον ένα μεγάλο μέρος αυτών των εντύπων έχει μεταφερθεί στο internet, σε site όπως το Fact, το xlr8r, το Pitchfork, το Resident Advisor.
Η βασική «ανάγκη» (ας το πούμε έτσι) της κατηγοριοποίησης έχει βαθιές ρίζες: βοηθούσε πάντα τις δισκογραφικές ώστε να μπορούν να πουλήσουν το προϊόν, βάζοντας γκρουπ που ακούγονταν σαν κάτι το καινούργιο, κάτω από κατηγορίες, ή ακόμα και υποκατηγορίες (“sounds like Squarepusher”). Πλέον όμως αυτό τι νόημα έχει; Τα δισκάδικα πεθαίνουν ένα-ένα, οι δισκογραφικές υποφέρουν, ο κόσμος δεν αγοράζει. Προφανώς έχει να κάνει με τη μανία ανακαλυψης του καινούργιου, να γίνεις ο πρώτος που θα ονομάσει ένα είδος, αυτός που το ανέφερε για πρώτη φορά. Άλλη χρήση δε βρίσκω- εκτός αν είσαι ο τύπος που κάνει το tagging στο iTunes ή τον last.fm ..
.gif,
Δεν νομίζω πως υπάρχει κάποια αδικία(;). Εκτός αν έχω χάσει κάποιο επεισόδιο.
Θεωρώ κι εγώ το IDM χαζό όρο, γιατί ουσιαστικά υπαινίσσεται πως μια μουσική (χορευτική εν προκειμένω) είναι «ευφυής»- με συνέπεια όλο το υπόλοιπο κομμάτι της να είναι μόνο για το σώμα, κι όχι για το μυαλό. Ο Reynolds είναι καλός γραφιάς, με καλά βιβλία (το ‘Energy Flash’ ήταν πολύ καλό). Όμως πλέον έχει χάσει λίγο τη μπάλα, μάλλον δεν μπορεί να κουμαντάρει πολύ καλά όλο αυτό το «καινούργιο».
Διαφωνώ με τον χαρακτηρισμό “dubstep is the idm of the facebook (ή web2.0) generation”, κυρίως γιατί δε βλέπω ομοιότητες μεταξύ του IDM και του dubstep, ούτε ηχητικά, ούτε από άποψη κοινού. Οι σημερινοί “nerds” που θα άκουγαν μ-ziq και Autechre προ δεκαετίας, σίγουρα δεν θα ακούνε Skream και Breakage. Ίσως κάποια άλλα πράγματα, τα οποία θα είχαν ενδιαφέρον να το ψάξουμε. Για μένα προσωπικά, αν θα έπρεπε να μπει σώνει και καλά μια ταμπέλα σ’αυτό τον ήχο, θα ήταν κάτι σαν “νέο jungle”. Αν ένα είδος μοιάζει με το dubstep (και το grime), τόσο ηχητικά, όσο και από άποψης κοινού, όσο και από το background του (προάστεια π.χ.), αυτό είναι το jungle. Έτσι πρωτόγονα ξεπήδησε κι αυτό, κι ας έγινε πιο λουσάτο με το drum’n’bass στη συνέχεια. Μπορεί να μην ταιριάζουν τα bpm, αλλά το feeling είναι παρόμοιο (για μένα).
silent stelios,
Wonky chiptuned my 8-bit. Skweee!
basika den dinw xrono na diabazw ti leei o ka8enas 'eponimos' prospa8onta na etiologisi giati mia musiki legete etsi kai oxi alios i me liga logia giati IDM kai oxi braindance i brainless dance, prosopika ta 8eoro applied mpourntology kai askopo, einai san les giati acid kai oxi toxic e etsi tou bgike i ayto eniose otan tin akouse gia prwti fwra, twra an emeis simfonoume me ton oro i ton para ermineuoume me 1002 tropous epidi exi ton oro 'intelligent' e exoume tin sfigka kai sfigkomaste.
I dubstep den mporei na ginei IDM einai pio klistos ixos kateme oti kai na kanei oso kai na piramatisti kaneis me tin dubstep 8axei ayto fat stixio akoma kai funckarma pou ipo8etika twra paizoun mia mixi electronica me Dutch dubstep gia mena den einai dubstep apla lansaronte san dubstep isos gia na poulisoun kati parapanw kai se ayto simfoni kai o idios o Don Funcken pou tinxanei na ton gnorizw kiolas logo doulias.
Ena pragma pou den mporesa pote na katalabw kai to blepw sixna pikna apo diaforous pou isos akoune ena sigkekrimeno idos musikis epidi einai sta up tou kai metepita metapidane se ena alo pou erxete xaraktirizontas to proigoumeno DEAD, epidi 3afnika anakalipsane to fegkari.
Ena tetio diabasa x8es apo enan musiko opou omologoumenos den ixa 3anakousi. O R/D opos apokalite sto site tou http://www.thedesigneddisorder.net/ anaferei tous logous pou i IDM is dead kai 3afnika arxise na lansari ton eayto tou san neo sun RA ton '00's, opou malon kapou kanei la8os.Prosopika mia musiki orimazi mono otan kapioi pou is DEAD (des acid), to mono kako einai pws stamatane kai ta liga magazia pou paizan to idos musikis auto na stamatane logo emporiou kai kinou na paizoun tin musiki ayth (des bios pou anabionei italo/electro 80's culture kai dubstep/grime scene).
kalimeres
Καλημέρα.
Δε θα διαφωνήσω για το dubstep: κι εγώ βρίσκω μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε ήχους που εφάπτονται στον όρο, είτε είναι η πρόσμειξη με το techno, είτε το uk funky ή όσα έρχονται από Σκωτία, είτε αυτά που κάνει ο Flying Lotus κι όλοι οι Αμερικανοί τελευταία (που δεν έχει μεγάλη σχέση με το dubstep ουσιαστικά, αλλά το μέσα το έχουν ρίξει στο ίδιο τσουβάλι).
Οι όροι είναι για να συνεννοούμαστε. Για μένα σπουδαίος καλλιτέχνης είσαι όταν φτιάχνεις μουσική χωρίς να έχεις στο μυαλό σου ταμπέλες. Αν ξεκινάς να δημιουργήσεις με σκοπό να κάνεις το νέο IDM ή το νέο grunge, θα αποτύχεις.
Γενικά αυτή η μουσική έχει πάρα πολλά στοιχεία hype, και πολύς κόσμος που την ακούει, πιθανότατα σε 1-2 χρόνια θα ακούει κάτι άλλο (και θα περηφανεύεται πως ακούει τον «νεο, hip ήχο»). Ας μην ξεχνάμε τι γινόταν με την αναβίωση της φολκ και όλο το νεο-φολκ που ήταν τόσο της μόδας πριν κάποια χρόνια. Σήμερα οι ίδιοι άνθρωποι σύρονται πίσω απ’το άρμα του d*bs*p. Σε λίγο θα μιλάνε για κάτι άλλο, πιο «προχωρημένο». Το τι παίζουν τα μαγαζιά και τι κόσμος τα ακούει όλα αυτά, είναι ένα άλλο θέμα.
Παρ’όλα αυτά, υπάρχουν πράγματα με πολύ ενδιαφέρον στο χώρο, κι ακούω μουσικές που δεν τις κατηγοριοποιείς εύκολα. Ελπίζω όλο αυτό να οδηγήσει σε έναν νέο ήχο, σε κάτι που δε θα είναι εύκολο να το ελέγξεις προς τα πού πάει, και να μη θυμίζει τίποτα απ’το παρελθόν.
Post a Comment
<< Home