arcology
Αρχιτεκτονική και οικολογία=αρκολογία; Αδόκιμο.
Arcology, from the words "ecology" and "architecture," is a set of architectural design principles aimed toward the design of enormous habitats (hyperstructures) of extremely high human population density. (wiki)
Ο όρος που χρεώνεται ουσιαστικά στον αρχιτέκτονα Paolo Soleri, ευδοκιμεί στην επιστημονική φαντασία. Τα τεράστια υπερ-κτίρια που στέκονται σαν πύργοι ή habitats από ένα άλλο σύμπαν, είναι ουσιαστικά κομμάτια της πόλης MegaCity One του Judge Dredd, αλλά και στοιχεία που αφθονούν στα ‘Foundation’ series του Isaac Asimov, και στις δυστοπίες του William Gibson- και αναπόσταστο κομμάτι του ‘Blade Runner’ φυσικά.
Για την αρχιτεκτονική της ταινίας του Ridley Scott: ένα, δύο, τρία, τέσσερα, πέντε, έξι.
Αυτές οι «υποθετικές» κατασκευές, ονομάζονται “arcologies”. Σημαντικότερο παράδειγμα εφαρμογής μιας τέτοιας κατασκευής είναι η πειραματική πόλη Arcosanti, στο Φοίνιξ της Αριζόνα, η οποία ξεκίνησε να κατασκευάζεται τη δεκαετία του ’70.
2 Comments:
Υπάρχει ένα κείμενο του 1965 του Ξενάκη, όπου προτείνει τις "κατακόρυφες κοσμικές πόλεις "(τεράστια κυρτά κελύφη, με κατακόρυφη ανάπτυξη των λειτουργιών και των συγκοινωνιών).
Εχει κάνει και πολύ κομψά σκίτσα καθώς και στοιχειώδεις υπολογισμούς( ακόμα και προμετρήσεις υλικών που θα απαιτηθούν) και συσχετίζει την πρότασή του με την προστασία του περιβάλλοντος, την οικονομία των πόρων αλλά και "με την αποδέσμευση του ανθρώπου από το έδαφος και την εξοικείωσή του με τον ουρανό".
Πάντως ο αρχιτέκτονας Ξενάκης είναι συνδεδεμένος με μια μεγάλη σύγχρονη αρχιτεκτονική ουτοπία, την κοσμική πόλη, έναν στοχασμό πάνω στην απο-συγκέντρωση του σύγχρονου αστικού τοπίου και όχι στην απο-κέντρωση, αυτόν τον μύθο της μεταπολεμικής πολεοδομικής πολιτικής. Η κοσμική πόλη του Ξενάκη έχει παραβολοειδή κτίρια που φθάνουν σε ύψος ακόμη και πέντε χιλιομέτρων και διευθύνονται προς τον κόσμο, προς το εξωτερικό του πλανήτη, ενώ η γη, παραδομένη στη γεωργία και στην κτηνοτροφία ξαναβρίσκει τη φυσική της λειτουργία, αυτήν που είχε προτού εμφανιστεί ο άνθρωπος. Μια ουτοπία που ταιριάζει απόλυτα με τη ρομαντική τελικά παρουσία του ανθρώπου Ξενάκη.
source
Ο Ξενάκης έβλεπε την αρχιτεκτονική (και την μουσική) με μια πιο «μαθηματική» ματιά (βλέπε και το κτίριο της Philips, με LeCorbusier και Varese), που σαφώς έχει το φουτουριστικό στοιχείο μέσα της, πολύ φοβάμαι όμως πως απέχει τόσο από το Arcosanti όσο κι από τις δυστοπίες του Blade Runner και της ε.φ.
Με δυο λόγια, ο Gibson κι οι πόλεις του Dredd αντανακλούν μια εικόνα της πόλης σήμερα, με πιο πυκνή συγκέντρωση, σε ένα περιβάλλον υπερ-τεχνολογικό, μολυσμένο και ασφυκτικό για την ανάπτυξη της ζωής στον έξω κόσμο (εκτός των κτιρίων ας πούμε). Αντίθετα, ο Ξενάκης είχε μια πιο ουτοπική θεώρηση: εγκααλείπουμε τη γη, αναπτυσσόμαστε προς τον ουρανό, χτίζουμε προς τα πάνω. Ενδιαφέρον, αλλά πόσο εφαρμόσιμο; Και κυρίως, ποιο σενάριο είναι πιο πιθανό να εμφανιστεί στο μέλλον τελικά;
Post a Comment
<< Home